عصر امام خمینی رحمهالله
حضرت آیتالله خامنهای طی سالیان متمادی پس از رحلت حضرت امام خمینی رحمهالله، ضمن حضور در جمع مردم عزادار در سالگرد آن رهبر فقید مهمترین و بنیادینترین مسائل كلان انقلاب اسلامی را طی بیاناتی مورد بحث و بررسی قرار میدهند. سخنرانی سالیانهی رهبر انقلاب اسلامی در حرم امام رحمهالله ضمن تبیین گفتمان كلان نظام اسلامی، نقشه راه حركت جامعه و وظایف اقشار مختلف مردم و مسئولان را مشخص میسازد.
ایشان همیشه در این برنامهی سالیانه با در نظرگرفتن روند تكاملی انقلاب اسلامی از سویی و رصد و تحلیل تحولات داخلی و بینالمللی از سوی دیگر روند رو به جلو ملت ایران در جهت دستیابی به اهداف خود را راهبری و هدایت كردهاند.
با مطالعه و تحلیل این بیانات میتوان خطوط و محورهای اصلی مباحث مطرحشده در طول سالیان متمادی را تشخیص داد.
محورهایی چون:
- تبیین اهداف، اثرات و دستاوردهای انقلاب اسلامی
- تبیین ویژگیها، اهداف و بایدها و نبایدهای نظام اسلامی
- تبیین خصوصیات و سیره و مكتب حضرت امام خمینی رحمهالله
- تبیین تحولات مهم جهانی
به مناسبت بیست و چهارمین سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR جهت مرور مهمترین موضوعات و گفتمانهای مطرحشده توسط حضرت آیتالله خامنهای در طول ۲۳ سال گذشته، جملات طلایی و واژگان كلیدی آنها را در اختیار كاربران قرار داده است.
«جدول» این محصول در قالبهای pdf (از اینجا) و word (از اینجا) در دسترس كاربران است:
اين دوران جديد كه امام ما آن را با قيام و ايستادگى و اتكال به خدا و تكريم و تعظيم نسبت به ارزشهاى معنوى و با اعتمادش به آحاد مردم آغاز كرد، انشاءالله ملتها را از شرّ سلطههاى جهانى نجات خواهد داد و دوران زوال قدرتهاى بزرگ مادّى جهانى را نزديك خواهد كرد.
۱۳۶۹/۰۳/۱۴
ما دشمن همهى مستكبران عالم و همهى چپاولگران و غارتگران ملتها هستيم.
۱۳۷۰/۰۳/۱۴
ايستادگى در برابر تحميل و نفوذ قدرتهاى خارجى و نداشتن سرِ سازش با اين قدرتها. اين، اوّلين مشخّصه حركت امام بزرگوارماست.
۱۳۷۱/۰۳/۱۴
هركس، در هر جاى دنيا براى عزّت اسلام قيام كند، ما از او حمايت معنوى و سياسى مىكنيم.
۱۳۷۲/۰۳/۱۴
راه خوشبختى ملت ايران، تكيه به خود و تواناييها و استعدادهاى خود است. راه خوشبختى اين ملت، قطع اميد از قدرتهاى مسلّط جهانى و نيز نترسيدن از آنهاست.
۱۳۷۳/۰۳/۱۴
پيام بزرگ و مهمِ انقلابِ ما براى امّت اسلامى و جوامع و ملتهاى مسلمان، عبارت از «احياى هويّت اسلامى، بازگشت به اسلام، بيدارى مسلمانان و بازگشت به نهضت اسلامى» است.
۱۳۷۴/۰۳/۱۴
يك كلمه از آن حرفهايى كه دشمنان مىخواستند بر زبان امام جارى شود، بر زبان او جارى نشد. اين، استقامتِ حسينى است.
۱۳۷۵/۰۳/۱۴
روشها و برنامههاى نظام اسلامى هم، همان مقرّرات و برنامهها و احكامى است كه در منابع اسلامى تبيين و معيّن شده است؛ يعنى نظام اسلامى، نظامى است كه صددرصد برخاسته از اسلام است.
۱۳۷۶/۰۳/۱۴
دو نكته اساسى در حركت امام بزرگوار بود كه همين دو نكته، سرمايه ارزشمند اين انقلاب بود و هست: يكى اين است كه هدف اين انقلاب، اسلام است. دوم اين كه سربازان اين انقلاب و لشكر اين انقلاب، مستضعفان و پابرهنگان و قشر جوانند.
۱۳۷۷/۰۳/۱۴
اسلامگرايى در نظام اسلامى، از مردمگرايى جدا نيست. مردمگرايى در نظام اسلامى، ريشه اسلامى دارد.
۱۳۸۰/۰۳/۱۴
اصل عدالت اجتماعى، اجراى عدالت، در نظر گرفتن حقِّ تودههاى وسيع مردم و پُركردن فاصله طبقاتى، يكى از اصول اصلى نظام اسلامى است.
۱۳۸۱/۰۳/۱۴
بزرگترين مبارزه با آمريكا، خدمت به اين مردم است. هركه مىخواهد با امريكا مبارزه اساسى كند، بايد به اين مردم خدمت كند.
۱۳۸۲/۰۳/۱۴
ولايت فقيه، جايگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگيری از انحراف به چپ و راست است؛ اين اساسی ترين و محوری ترين مفهوم و معنای ولايت فقيه است.
۱۳۸۳/۰۳/۱۴
صفا و صدقى كه در اين نظام بود، و همين شعار معنويت و اسلام - كه هويت مسلمانها را به يادشان مىآورد - موجب شد كه حركت بيدارى اسلامى در سرتاسر دنياى اسلام بهوجود بيايد.
۱۳۸۴/۰۳/۱۴
ما وقتى كه «قيام لله» مىكنيم، خداى متعال با يك حركت ما هزاران و ميليونها حركت و فعل و انفعال را در فضاى زندگى اجتماعى به وجود مىآورد و تحول ايجاد مىشود.
۱۳۸۵/۰۳/۱۴
مردمى بودن در نظام جمهورى اسلامى، يك شاخهى اصلى است؛ يعنى رأى مردم، هويت مردم، كرامت مردم، خواست مردم، از جملهى عناصر اصلى در نظام جمهورى اسلامى و اين بناى مستحكم است.
۱۳۸۶/۰۳/۱۴
گسترش انقلاب در ميان ملتها از راه الگوسازى نظام جمهورى اسلامىاست.
۱۳۸۷/۰۳/۱۴
راه اين ملت بزرگ ما كه پروردهى بيانات امام و هدايتهاى امام است، براى رسيدن به اوج اعتلاء و پيشرفت عبارت است از اينكه اين عزت ملى را در همهى عرصهها حفظ كند.
۱۳۸۸/۰۳/۱۴
امام منهاى خط امام، امام بىهويت است. سلب هويت از امام، خدمت به امام نيست. مبانى امام، مبانى روشنى بود.
۱۳۸۹/۰۳/۱۴
دو بُعد اصلى در مكتب امام بزرگوار ما، بُعد معنويت و بُعد عقلانيت است... بُعد سومى هم وجود دارد، كه آن هم مانند معنويت و عقلانيت، از اسلام گرفته شده است و آن، بُعد عدالت است. اينها را بايد با هم ديد. تكيهى بر روى يكى از اين
ابعاد، بىتوجه به ابعاد ديگر، جامعه را به راه خطا ميكشاند، به انحراف ميبرد.
۱۳۹۰/۰۳/۱۴
پيشرفت، فقط پيشرفت در مظاهر مادى نيست؛ در همهى ابعاد وجودى انسان است؛ كه درونش آزادى هم هست، عدالت هم هست، اعتلاى اخلاقى و معنوى هم هست؛ اينها همه در مفهوم پيشرفت هست. ۱۳۹۱/۰۳/۱۴
http://khamenei.ir
نظرات شما عزیزان: